WordPress optimalisatie

Optimalisatie voor PageSpeed Score

Regelmatig lees ik oproepjes, reacties en aanbiedingen over website optimalisaties met PageSpeed tools. Website eigenaren en webdesigners die streven naar een 90+ PageSpeed Score met tools als Google PageSpeedInsights of GTMetrix. Hier zijn helaas veel misvattingen over en die licht ik dan ook graag toe.

Optimaliseer je voor Google of voor je klanten?

Het eerste punt wat aandacht verdient is de vraag voor wie je je website eigenlijk optimaliseert. Je kunt alle punten van een PageSpeed tool namelijk netjes naleven, maar als je daarmee de functionaliteit om zeep helpt, doordat bijvoorbeeld een script niet geladen wordt… Dan heb je niet alleen een technisch probleem, maar ook een verminderde gebruikerservaring en kun je bezoekers zelfs ‘wegjagen’.

De werkelijke snelheid

Vaak zie ik dat PageSpeed tools gratis gebruikt worden, waarbij servers uit verwegistan gebruikt worden, logisch dat je website in Nederland dan geen Formule1 wagen is. Daarnaast fluctueren de metingen vaak, dus 100% betrouwbaar is het sowieso niet. Vele malen belangrijker is de werkelijke snelheid van een website, en deze meet je niet met een dergelijke PageSpeed tool.

Caching inzetten als ‘pleister plakken’

Ook veel te vaak lees ik dat caching wordt ingezet met als doel om een website sneller te maken. Echter is dat niet waar caching voor bedoeld is en doet een slecht ingestelde caching vaak zelfs meer kwaad dan goed. Gebruik caching dus niet met als doel om een website sneller te maken, maar zorg dat deze in de basis al snel is en voeg als laatste caching toe indien gewenst, maar zorg ook dan dat je weet wat je doet met de instellingen.

De risico’s van slecht ingestelde caching

Alle vinkjes aangezet, random wat instellingen geselecteerd, of geïnstalleerd en met de standaard instellingen laten staan. Ik zie het regelmatig op websites die bij mij binnenkomen. Vaak hebben ze de website elders laten ‘optimaliseren’, maar nog niet het gewenste resultaat, of ervaren ze een technische probleem, waar caching de oorzaak van blijkt te zijn.

Caching lijkt heel onschuldig, maar als je niet weet wat je doet, dan zitten daar absoluut risico’s aan. Je kunt een website om zeep helpen, je kunt functionaliteiten slopen en de websites zelfs trager maken (ja, dat kan echt!!). Daarbij is het ook zo dat als je het eenmaal goed hebt geïnstalleerd, je er niet vanuit kunt gaan dat deze instellingen goed zijn voor de komende 5 jaar. Wanneer er zaken veranderen op de website, dient de caching daar ook op afgesteld te worden.

Wordt het de zoekmachine of de bezoeker?

Nu stel ik je nogmaals de vraag; voor wie optimaliseer jij je website?

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je deze tools nooit zou moeten/mogen gebruiken. Ze vormen een leuke graadmeter, maar staar je er niet blind op en kijk naar de werkelijke resultaten en optimaliseer voor je bezoekers, niet voor een zoekmachine.

Technische analyse

Is je website traag? Laat dan eerst een technische analyse maken van je website. Zo weet je waar de knelpunten zitten, wat je zelf kunt doen en wat je (eventueel) uit kunt besteden.

Last but not least; Een optimalisatie betekent natuurlijk niet dat je daarna volledig stil kunt gaan zitten. Zeker als er veel op je website gebeurd is het goed om je te houden aan gegeven adviezen en af en toe een APK’tje te laten doen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *